Vybíráme fotoaparát pro natáčení videa

Pokud chcete natáčet videa, nemusíte v dnešní době hned kupovat profi digitální kameru za desetitisíce Kč. Videomakeři na volné noze většinou používají na natáčení "foťáky" - zrcadlovky i bezzrcadlovky, které se v poslední době stávají stále více a více populárními. Na čem záleží při výběru fotoaparátu na video? Vše jsem sepsal do krátkého článku + mám pár tipů na fotoaparáty, které stojí za zmínku při výběru.

Nejprve je třeba si ujasnit, jak vážně to s videem myslíte. Video mód dnes mají i ty nejlevnější foťáky na trhu. Samozřejmě platí, že s vyšší cenou roste kvalita přístroje i výsledného videa, nebo přibývají pokročilé funkce, rozlišení a snímkovací frekvence. I ty nejlevnější fotoaparáty dnes zvládnou natáčet FullHD video s 30 až 60 fps (snímky za sekundu). Pokud sáhnete hlouběji do kapsy, můžete koupit fotoaparáty, které umí FullHD video při 120 fps a 4K video při 30 nebo i 60 fps. Také samozřejmě záleží na objektivu, skrze který budete natáčet. Pevná skla bez zoomu jsou zpravidla levnější, než kvalitní zoom objektivy, které svou cenou často dohání cenu těla fotoaparátu. Jak tedy vybírat a na co se zaměřit?

Rozlišení videa

Naprostým standardem pro dnešní videa je rozlišení FullHD - zvládá ho kdejaký levný fotoaparát a na běžná videa to stačí. Všude se dnes mluví o 4K rozlišení, které nabízí více detailů, ale na druhou stranu jsou soubory se 4K videem neporovnatelně větší a ke zpracování (střihu) budete potřebovat opravdu výkonný počítač / notebook. Pokud nejste profesionálové, FullHD rozlišení dnes ještě bohatě stačí.

Snímkovací frekvence - je libo slow-mo?

Pokud chcete točit zpomalená videa (nebo zpomalit alespoň určitou část), budete potřebovat kameru (foťák), který umí natáčet alespoň 60 snímků za sekundu (fps). Video s touto snímkovací frekvencí můžete zpomalit na poloviční rychlost bez ztráty plynulosti. Pokud sáhnete po fotoaparátu se snímkovací frekvencí 120 fps, můžete docílit až čtyřnásobného zpomalení, což už vůbec není špatné. K čemu je dobré slow-mo (zpomalené záběry)? Video zkrátka dostane nový nádech a hloubku. Pokud zpomalíte záběry lidí, více vyniknou jejich emoce. Já osobně slow motion používám opravdu rád, ale nic se nesmí přehánět.

Formát videa - MP4/MOV nebo RAW

Většina fotoaparátů natáčí videa do komprimovaného formátu (MP4 / MOV atd.), což znamená, že je výsledný obraz zpracován a doupraven rovnou ve fotoaparátu a poté je uložen - většinou na paměťovou kartu. Výhodou je menší velikost zaznamenaných souborů. Nevýhodou je omezená možnost dobarvování / dolaďování videa. Pro náročnější uživatele se hodí možnost natáčet videa do RAW formátu - s videem lze poté doopravdy pracovat, více upravovat barvy, měnit expozici, kontrast atd. Většina uživatelů RAW nevyužije, začíná se ale objevovat i u cenově dostupnějších těl.

Ostření - kvalitní autofocus / manuál

Ostření je velice důležitá součást při procesu natáčení. Máte 2 možnosti - buďto ostříte manuálně (ostřícím kroužkem na objektivu), nebo vše necháte na automatice. Manuální ostření je sice méně pohodlné, ale přináší Vám mnohem větší kontrolu nad natáčenou scénou. Kvalitní automatické ostření se naopak hodí, pokud natáčíte z glidecam nebo gymbalu (stabilizátory).

Konkrétní fotoaparáty, které stojí za úvahu při výběru

Zde pro Vás mám seznam fotoaparátů, které jsou vhodné pro natáčení videí.

Panasonic Lumix GH5

Lumix GH5 je legendární fotoaparát určený na natáčení videí. Má parádní ergonomii (dobře se ovládá), je odolný vůči povětrnostním vlivům, nabízí kvalitní FullHD i 4K záznam videa a má výborně stabilizovaný snímač.

Panasonic Lumix DMC-GH5

od 36 476 Kč
Porovnat ceny
  • 4K videa při 60fps, FullHD videa při 180fps
  • Stabilizace obrazu: 5/5
  • Automatické ostření: 3/5
  • Kvalita videa při malém množství světla: 1/5
  • Kvalita videí: 5/5
  • Výdrž na baterii: 4/5
  • Bajonet pro objektivy: MFT
  • Displej lze vyklopit všemi směry

Panasonic Lumix GH5s

Vylepšená verze modelu GH5. Navíc přináší výrazně lepší schopnost natáčet za zhoršených světelných podmínek, větší snímkovací frekvenci, více formátů záznamu. Na druhou stranu nemá stabilizovaný snímač. Výrobce totiž počítá s tím, že ho lidé budou používat na glidecam, gimbalu, nebo jiné stabilizaci. Panasonic GH5s se hodí pro pokročilejší videotvůrce.

Pokud chcete znát cenu produktu Panasonic Lumix GH5s, použijte prosím tlačítko zobrazení ceny Lumixu GH5 a na portálu Heureka vyberte variantu produktu GH5s.

Panasonic Lumix DMC-GH5

od 36 476 Kč
Porovnat ceny
  • 4K videa při 60fps, FullHD videa při 240fps
  • Stabilizace obrazu: nemá
  • Automatické ostření: 3/5
  • Kvalita videa při malém množství světla: 3/5
  • Kvalita videí: 5/5
  • Výdrž na baterii: 5/5
  • Bajonet pro objektivy: MFT
  • Displej lze vyklopit všemi směry

Sony A7 III

Sony A7III je fullframe fotoaparát, který prý láme rekordy v prodejích. Ocení ho jak fotografové díky prvotřídní kvalitě fotografií, tak videotvůrci. Umí FullHD i 4K videa, je odolný vůči povětrným podmínkám, má stabilizovaný snímač a zvládne horší světelné podmínky. Sony fotoaparáty mají perfektní automatické ostření.

Sony Alpha A7 III

od 51 470 Kč
Porovnat ceny
  • 4K videa při 30fps, FullHD videa při 120fps
  • Stabilizace obrazu: 4/5
  • Automatické ostření: 5/5
  • Kvalita videa při malém množství světla: 4/5
  • Kvalita videí: 4/5
  • Výdrž na baterii: 4/5
  • Bajonet pro objektivy: Sony E
  • Displej lze vyklopit pouze nahoru / dolů

Sony A7S II

Sony A7sII je fullframe fotoaparát zaměřený na natáčení videí. Dá se s ním i fotit, ale fotografie mají menší rozlišení. Tělo je opět odolné vůči povětrnostním vlivům. Natáčí FullHD i 4K videa. Nechybí stabilizace snímače a samozřejmě perfektní autofocus typický pro Sony.

Sony Alpha A7S II

od 56 990 Kč
Porovnat ceny
  • Stabilizace obrazu: 4/5
  • Automatické ostření: 5/5
  • Kvalita videa při malém množství světla: 5/5
  • Kvalita videí: 5/5
  • Výdrž na baterii: 3/5
  • Bajonet pro objektivy: Sony E

Sony A6500

Sony A6500 je sice již starší, stále ale kvalitní fotoaparát / kamera. Díky své ceně se hodí zejména pro ty, kteří chtějí fotit i natáčet video. Tělo Sony A6500 je odolné proti dešti, nechybí stabilizovaný snímač, parádní automatické ostření a kompaktní rozměry. Nevýhodou je nižší kvalita FullHD videí - záběry nejsou tolik detailní, jako například z Lumixu GH5. Kvalita 4K videí je ale v dostatečná. Alternativou za velice lákavou cenu je Sony Alpha A6000 - kvalita FullHD videí je paradoxně lepší, než u novějšího modelu A6500, ale chybí stabilizace snímače a jedná se už o poměrně zastaralý model.

Sony Alpha A6500

od 24 990 Kč
Porovnat ceny

Sony Alpha A6000

od 9 777 Kč
Porovnat ceny
  • Stabilizace obrazu: 4/5
  • Automatické ostření: 5/5
  • Kvalita videí: 2/5
  • Výdrž na baterii: 3/5
  • Bajonet pro objektivy: Sony E

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

Toto je už vyloženě videokamera, která fotoaparát připomíná pouze tvarem. Umožnuje záznam do RAW, má prvotřídní kvalitu obrazu, na druhou stranu nemá výklopný display ani stabilizaci snímače a její plastové tělo nepůsobí příliš robusně. Hodí se zejména pro ty, kterým jde o opravdovou kvalitu obrazu a možnost točit do RAW. Pro mne ideální studiová kamera za velice lákavou cenu, kterou doporučuji také na záběry do videobanek.

Tato kamera jde bohužel obtížně sehnat. Nejen u nás, ale i v zahraničí se na ni většinou čeká. Na portálu Heureka je občas hlášena jako nedostupná. Její cena se pohybuje kolem 38 000 Kč.

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

tento produkt se již neprodává